Αθήνα 2 Φεβρουαρίου 2021 Υπόμνημα της ΕΝ.Δ.Α. για τον εκλογικό νόμο Το Δ.Σ. της Ένωσης Δημάρχων Αττικής καταθέτει τις βασικές θέσεις της επί του σχεδίου του Εκλογικού 1. Το θέμα της έγκαιρης και σε ανύποπτο χρόνο εκλογικά ψήφισης του νέου Νόμου είναι απόλυτα θετικό. 2. Το θέμα της αλλαγής του εκλογικού Νόμου, επίσης είναι θετικό, αφού ήταν σχεδόν καθολικά ζητούμενο από τη συντριπτική πλειοψηφία της Αυτοδιοίκησης και βέβαια λόγω των δυστοκιών που παρουσιάσθηκαν στην εφαρμογή του. 3. Το θέμα της εκλογής Δημάρχου από την Α’ Κυριακή εφόσον συγκεντρώσει το 43% των ψήφων κρίνεται επίσης θετικό υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει πρόνοια για μια ελάχιστη διαφορά από τον δεύτερο συνδυασμό. 4. Το πλαφόν εισόδου 3% για έναν συνδυασμό στο Δ.Σ. είναι απόλυτα θετικό αφού θα αποφευχθούν τα ευτράπελα που βιώσαμε στις πρόσφατες εκλογές (υποψήφιοι Δήμαρχοι με 0,89% να εκλέγουν τον εαυτό τους). Η αντιστοίχιση του 3% με το όριο των εθνικών εκλογών είναι εύλογη. 5. Η πλειοψηφία των εδρών κατά 3/5 στον επιτυχόντα συνδυασμό είναι επίσης θετική όπως και η θέσπιση της απλής αναλογικής για ποσοστά από στην Α’ Κυριακή πάνω από 60%. 6. Η μείωση του αριθμού των αιρετών στα Δ.Σ., ιδίως στους μεγάλους Δήμους και στην Περιφέρεια, είναι επίσης θετική, ώστε να υπάρχει αρμονικότερη συνεργασία μεταξύ των Συμβούλων. 7. Η κατάργηση ξεχωριστής κάλπης για τους Τοπικούς Συμβούλους, η κατάργηση των Τοπικών Συμβουλίων σε Δήμους της Αττικής κλπ. θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί θετική, εάν ληφθεί υπόψη ότι ο θεσμός υπολειτούργησε χωρίς πόρους και ουσιαστικές αρμοδιότητες. – Η Ένωσή μας έχει προτείνει την αναβάθμιση του ρόλου των Τοπικών Συμβουλίων με ξεχωριστό σημαντικό προϋπολογισμό και δυνατότητα ευελιξίας, άμεσης παρέμβασης, με κατάργηση των κωδικών (στη παγία) που οδηγούν σε γραφειοκρατία και καθυστερήσεις. 8. Η θέσπιση ως χρόνου θητείας τα 5 χρόνια χαρακτηρίζεται αρνητική, αφού στον θεσμό δεν υπάρχει η αρχή της δεδηλωμένης, επομένως δεν έχει το δικαίωμα έγκαιρα όταν ο Δημότης αξιολογήσει τον Δήμαρχο, να επανακαθορίσει την επιλογή του. Το επιχείρημα που συνοδεύει το μέτρο αυτό, ότι τα έργα θέλουν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης και επομένως και το έργο του Δημάρχου θέλει χρόνο για να φανεί αντικρούεται στην πράξη, όπου ο καλός Δήμαρχος και η Δημοτική Αρχή τυχαίνουν εκ νέου της εμπιστοσύνης των Δημοτών εφόσον δώσουν στα 4 χρόνια «απτά δείγματα γραφής». 9. Θετική επίσης κρίνεται η εκλογή χωρίς ψήφο όσων έχουν διατελέσει Δήμαρχοι για τουλάχιστον 8 χρόνια. Όμως η προσθήκη “όσων εξελέγησαν μετά τις 1.1.2011” είναι απαράδεκτη και αναιτιολόγητη. Ζητούμε την απάλειψη του χρονικού αυτού περιορισμού. Η Ένωση μας έχει επί σειρά ετών ζητήσει την επαναφορά της διάταξης αυτής. Παράλληλα με τα παραπάνω, η Ένωσή μας καταθέτει και τις εξής προτάσεις: 1.Επαναφορά της διάταξης των χωρικών Αντιπεριφερειαρχών (παλαιοί Νομάρχες) ως επικεφαλείς των ψηφοδελτίων στις Αντιπεριφέρειες χωρίς υποχρέωση ψήφου. 2.Επαναφορά της διάταξης αποζημίωσης των μελών του ΔΣ και των Επιτροπών, εφόσον βεβαιώνεται η οικονομική δυνατότητα του Δήμου. Το ύψος να καθορίζεται με 3.Θέσπιση ενιαίας αντιμισθίας για όλους τους Δημάρχους ανεξαρτήτως πληθυσμού στο όριο των αποδοχών του Γεν. Γραμματέα Υπουργείου. 4.Επαναφορά της χορηγίας του Δημάρχου, με τη συμπλήρωση δύο (2) θητειών, καταβαλλόμενης από τον Δημοτικό Προϋπολογισμό. 5.Κατάργηση του δικαιώματος των βουλευτών να είναι υποψήφιοι για το Δημαρχιακό αξίωμα, διατηρώντας το βουλευτικό τους αξίωμα και σε κάθε περίπτωση ισονομία και για τους Δημάρχους, που θα είναι υποψήφιοι για το βουλευτικό αξίωμα. 6.Θέσπιση στέρησης του δικαιώματος του “εκλέγεσθαι” σε αιρετούς ή δημότες που καταδικάζονται αμετάκλητα για συκοφαντική δυσφήμηση και προσβολή της τιμής αιρετών κατά την ενάσκηση των καθηκόντων τους. Ιδιαίτερα όταν το αδίκημα διαπράττεται κατά το τελευταίο έτος προ της διεξαγωγής των δημοτικών εκλογών από τον υποψήφιο αιρετό, ο οποίος τελικά εκλέγεται πριν γίνει αμετάκλητη η καταδικαστική απόφαση, τότε να εκπίπτει του αξιώματός του αμέσως μόλις η απόφαση αυτή καταστεί αμετάκλητη. Τα παραπάνω προτεινόμενα μέτρα (2,3,4,5,6), που δεν αφορούν αποκλειστικά στον εκλογικό Νόμο Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας |