Δυο μέρες έντονης χιονόπτωσης ήταν αρκετές για να δημιουργήσουν ένα απόλυτο χάος στη λειτουργία πολλών Δήμων της Αττικής. Άρθρο του Παύλου Καμάρα, Προέδρου Ένωσης Δημάρχων Μία ακόμα «θεομηνία» που ευτυχώς αυτή τη φορά, τουλάχιστον, δεν επέφερε απώλεια ανθρώπινων ζωών, όπως συχνά πυκνά συμβαίνει τα τελευταία χρόνια σε άλλες «έκτακτες» καταστάσεις. Και εάν τον απλό πολίτη λίγο τον ενδιαφέρει κάθε φορά ποιος από τους Δημόσιους φορείς είναι ο υπεύθυνος, αφού απαιτεί με τους φόρους που πληρώνει να προστατεύεται, κατ’ ελάχιστον η ζωή του και η περιουσία του, όμως οι «υπαίτιοι» και τα «αίτια» θα πρέπει να ονοματίζονται και να καταγράφονται μετά την κρίση. 70.000 νοικοκυριά, λέει ο ΔΕΔΔΗΕ έμειναν χωρίς ρεύμα στην Αττική, για μικρότερο ή περισσότερο χρονικό διάστημα. Αιτία, κυρίως οι ζημιές που προκάλεσε στο εναέριο δίκτυο χαμηλής και μέσης τάσης η πτώση κλαδιών και δένδρων που ευρίσκοντο σε γειτνίαση με το δίκτυο, υπό το βάρος του χιονιού. Φταίει ο ΔΕΔΔΗΕ (;), το Δασαρχείο (;), η Αυτοδιοίκηση (;), η Πολιτική Προστασία (;) Ο ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας), θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ που συστάθηκε με τον Ν. 4001/2011, μετά τη σχετική Κοινοτική Οδηγία, είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη λειτουργία, συντήρηση κλπ. του δικτύου διανομής χαμηλής και μέσης τάσης. Για την αποκλειστική αυτή αρμοδιότητα, άρα και ευθύνη, υπάρχει και σχετική Νομολογία του Εφετείου Λάρισας. Βέβαια, να τονίσουμε ότι το δίκτυο ευθύνης ΔΕΔΔΗΕ είναι 240.000 χιλιόμετρα που εξυπηρετεί 7,5 εκατομμύρια καταναλωτές ρεύματος σε όλη τη χώρα. Δασαρχεία, που με τα δικά τους προβλήματα στελέχωσης και μη εκσυγχρονισμού, από απαραίτητα κρατικά εργαλεία περιφρούρησης του δασικού πλούτου μετατρέπονται σε καταλύτες απώλειας υπερπολύτιμων πνευμόνων πρασίνου για την ισορροπία του οικολογικού συστήματος. Α. Γίνονται τα κλαδέματα από τους εργολάβους του ΔΕΔΔΗΕ με τη δέουσα επιστημονική επίβλεψη (ώστε να μην υπάρχει ανισορροπία στο δένδρο με κίνδυνο πτώσης του); Β. Γίνονται τα κλαδέματα στον βαθμό και στο μέτρο που μέχρι την επόμενη εργολαβία δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες στο εναέριο δίκτυο (πλην ακραίων απρόβλεπτων περιπτώσεων); Γ. Έχει προνοήσει ο ΔΕΔΔΗΕ στις προαναγγελόμενες «θεομηνίες» να έχει ενισχύσει τα συνεργαζόμενα συνεργεία του σε αριθμό ατόμων και μέσων; Δ. Μπορεί να απλουστευθεί η διαδικασία των κλαδεμάτων και της κοπής των δένδρων στον αστικό ιστό (εκτός αυτών που γειτνιάζουν με τα δίκτυα) με την αποκλειστική αρμοδιότητα στους Δήμους και στις Περιφέρειες ώστε να γίνονται με γνωμοδότηση και επίβλεψη Δασολόγου και απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής; Ακόμα και όσων βρίσκονται σε ιδιωτικές περιουσίες, εφόσον αυτό επιβάλλεται; Ε. Μπορεί η αναβαθμισμένη πλέον Πολιτική Προστασία να έχει μία εποπτεία, έγκαιρα και σε ανύποπτο χρόνο, ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν διασφαλίσει με υπευθυνότητα, τουλάχιστον στον βαθμό του εφικτού, όλα τα παραπάνω; ΣΤ. Η προβλεπόμενη με Νόμο από το 1979 υπογειοποίηση των καλωδίων στην Αττική και Θεσσαλονίκη θα ξεκινήσει επιτέλους, κάνοντας χρήση ίσως και των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης ή ίσως και ιδιωτικών επενδύσεων ενόψει και της μερικής ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ (πώληση του 49%, προγραμματισμένη για τον Ιούνιο του 2021); Ζ. Θα προχωρήσει η προγραμματιζόμενη από το αρμόδιο Υπουργείο ψηφιοποίηση των δικτύων που θα εκσυγχρονίσει ένα απαρχαιωμένο δίκτυο ρεύματος; Όταν απαντηθούν όλα αυτά, τότε και ο Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης θα αξιολογούνται από τους Δημότες αντικειμενικά, βάσει των επιδόσεών τους στις πραγματικές τους ευθύνες και αρμοδιότητες. |